Alimente minune

 

Cu totii stim ca trebuie sa consumam alimente sanatoase si sa facem tot posibilul sa le evitam pe cele daunatoare organismului.

Adesea consumam fructe si legume obisnuite, cum ar fi marul si cartoful si nu dam prea mare importanta la alte alimente asa zise ‘’ exotice ‘’ care sunt foarte delicioase si constituie adevarate leacuri.

 

1. SPARANGHELUL

Sparanghelul contine o sursa foarte buna de folati si de potasiu, cu putine calorii. Tulpina are foarte multe substante antioxidante.

Cercetarile sugereaza ca folatii reprezinta o solutie pentru a scadea nivelul de hemocisteina din sange, o substanta care are legatura cu bolile de inima. Folatii au un rol foarte important si pentru femeile insarcinate, deoarece protejeaza impotriva defectelor de tub neural la fat.

Sparanghelul are numai 20 de calorii in sase fire si iti ofera fibre si antioxidanti importanti, cum ar fi glutationul.

Cum se prepara?

Fiert sau doar oparit, este un aperitiv gustos si hranitor, fie ca il prepari sub forma de salata, fie ca garnitura. Mananca sparanghelul proaspat, dupa ce l-ai cules sau congeleaza-l imediat, deoarece se altereaza repede si isi pierde in aproximativ 2-3 zile pe langa toata aroma lui, dar si jumatate din cantitatea de vitamina C.

Atentie! A nu se consuma sparanghelul de catre persoanele care au probleme cu tiroida, deoarece contine purine ce pot grabi un atac de guta.

 

2. CARTOFUL DULCE ( BATAT )

 Cartoful dulce reprezinta o bogata sursa de betacaroten si de vitamina C si B6, de folati si de potasiu. Are un gust dulce natural si este bogat in fibre.

In general, un cartof iti furnizeaza mai mult decat doza zilnica recomandata de vitaminele C si B6, precum si 541 mg de potasiu, folati si putin fier.

Cartofii contin steroli vegetali, care sunt niste compusi ce reduc valoarea colesterolului si daca ii mananci cu tot cu coaja ei pot preveni astfel, diverticuloza, deoarece contin foarte multe fibre solubile si insolubile.

 

3. CIUPERCILE

 Ciupercile nu au grasimi si contin foarte putine calorii. Sunt bogate in minerale, iar unele soiuri de ciuperci contin ba chiar substante care pot imbunatati sistemul imunitar, actionand benefic in lupta impotriva cancerului, infectiilor si bolilor autoimune precum lupusul si artrita reumatoida. Acest lucru se datoreaza continutului ridicat de acid glutamic, care este un aminoacid cu diverse functii imunitare.

Toate ciupercile au o cantitate foarte mare de potasiu, care ajuta la diminuarea hipertensiunii arteriale. Ciupercile mari de cultura precum si cele albe au o sursa considerabila de seleniu. Acesta previne cancerul si in combinatie cu vitamina E, indeparteaza radicalii liberi care afecteaza celulele.

Atentie! Ciupercile contin o varietate de substante chimice ca nitrozaminele, care pot fi cancerigene si pot stoca metale grele de tipul cadmiului si plumbului, deci a se evita consumarea in exces.

 

4. KIWI  

 Kiwi este o excelenta sursa de vitamina C, potasiu si fibre. El este bogat in substante fitochimice. Un fruct de marime medie contine mult potasiu si pectina, fibra solubila care ajuta la reglarea nivelului de colesterol.

Kiwi contine atat luteina, cat si zeaxantina, antioxidanti asociati cu sanatatea ochiului. O portie de 91 g are numai 56 de calorii si contine circa 85 mg de vitamina C.

In kiwi se gaseste de asemenea si enzima actinidina, care ajuta la fragezirea carnii intr-un mod natural. Astfel, fructul poate fi folosit ca substanta la marinat si la fragezirea carnurilor grele. Frecand carnea cu un kiwi taiat si lasand-o 30 de minute inainte de a o gati, ea se va fragezi fara sa imprumute nimic din aroma fructului.

 

5. GREPFRUTUL

Soiurile roz si rosii de grepfrut contin batacaroten si licopen, doi antioxidanti puternici. Grepfrutul este bogat in vitamina C si potasiu si contine putine calorii. De asemenea contine bioflavonoizi si alte substante care protejeaza impotriva cancerului si a bolilor de inima.

Un studiu efectuat timp de 6 ani la Universitatea Harvard, unde au fost implicati 48000 de medici si alti specialisti din domeniul sanatatii, a demonstrat ca exista o legatura intre consumul saptamanal a zece portii de mancare bogata in licopen si reducerea cu 50 % a riscului aparitiei cancerului de prostata.

Pe langa substantele protectoare pe care le contine grepfrutul se mai numara si acidul fenolic, ce are rolul de a inhiba formarea nitrozaminelor responsabile de aparitia cancerului, limonoizii, terpenii si monoterpenii care stimuleaza producerea de enzime si bioflavonoizii care inhiba actiunea hormonilor ce favorizeaza dezvoltarea tumorilor.

Persoanele care sufera de artrita reumatoida, lupus si alte tulburari inflamatorii au vazut ca simptomele lor se calmeaza daca consuma in fiecare zi un grepfrut. Asta datorita faptului ca substantele din fruct blocheaza prostaglandinele, care provoaca inflamatiile.

 

LAURA FLORENTINA HRITCU

Leave a Reply